Ämne: R.i.p saab
Visa ett inlägg
Oläst 2009-12-21, 14:20 #33
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av BoXon Visa inlägg
Tänker inte så mycket på SAAB, utan mest på alla företag i omnejden som jobbade för SAAB på ett eller annat vis och levererade diverse material, och åkerierna som utförde dessa leveranser. Det återstår ju nu att se hur lång kedjereaktionen blir.

På sätt och vis synd att det inte gick att rädda, men å andra sidan så säger det ju sig självt att något som grävt ner sig så djupt antagligen inte kommer lyckas ta sig upp igen.
För varje jobbtillfälle på SAAB som försvinner så försvinner ytterligare 1-2 bland underleverantörer.

Men det finns alternativ för de som blir utan jobb, det är givetvis en jobbig omställningsperiod. Men många av de anställda går omkring med egna idéer och nu får de en ypperlig möjlighet att släppa trygghetsknarket och testa sina idéer. Jag tror vi kommer att se många småföretag med nya innovativa idéer inom fordonsindustrin där de gamla SAAB-anställda är involverade med nya fordonskoncept. På 4-5 års sikt kommer fordonsindustrin att blomstra igen i västsverige, fast med mycket modernare designidéer och riktigt innovativa idéer.

Jag minns 1970-talets nedläggningspanik när varvsindustrin inte längre gick att rädda, då hade staten gått in och fördröjt nedläggningen av en hopplöst olönsam industri i många år. Det skulle blivit betydligt billigare för staten och hela samhället om staten inte hade skjutit till en enda krona i subventioner. Då kan folk kommit ut i nya jobb tidigare och nya företag hade tagit vara på den kompetens som det fanns avsättning för inom branchen. Det är en viktig lärdom som nuvarande regeringen dragit av varvskrisen och som är en riktigt bra lärdom.

Tror oxo det blir kanonbra om Christian Koenigsegg köper loss inkråmet i konkursboet och startar på ny kula, han gillar utmaningar men vill givetvis inte betala ett överpris för hela bolaget, eftersom det just nu har en massa "badwill" i balansräkningen (dvs bolaget säljer varje bil med en rörelseförlust).

Jag gillar Christian Koenigseggs affärsplan; Gör om varumärket till ett lyxbilsmärke med miljöprofil, höj priset rejält och sälj färre bilar men med ordentlig lönsamhet. Se till att rekrytera in entusiaster till utvecklingsavdelningen så kan den minskas från flera 100-tal personer till kanske 50 men ändå åstadkomma mer.

Sen när man fått fart på lönsamheten får man mer handlingsfrihet och kan tänka mer långsiktigt igen. Men då med de nya målen.

De tär så man är bra sugen på att lägga ett skambud på 1 SEK för hela inkråmet med varumärket och börja om.... Men GM skulle aldrig sälja till mig ändå, tyvärr, men jag skulle bygga upp SAAB med de nya idéerna....

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-21 klockan 14:41
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat