Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det finns en möjlighet att registrera en filial i sverige, då får du ett svensk orgnr och kan öppna bankkonto, bankgiro eller plusgiro i Sverige, då kan du låta svenska kunder betala till ditt konto i sverige och sen kan du vid enstaka tillfällen föra över pengarna till USA och ditt amerikanska bankkonto. Då minimerar du trasaktionskostnaderna. Du kan öppna dollarkonto så du slipper ta valutarisken själv. Det finns mer detaljer att ta reda på. Eftersom du är svensk så är det lätt för dig att skriva en faktura på svenska, gör hellre det när du fakturerar svenska kunder.
Vet inte riktigt hus momsen och andra skattefrågor hanteras när man har filial, kanske är det beskattning i sverige då och då faller hela idéen med filial i ditt fall.
|
Visst kan man det, men var i skulle den stora vinsten och poängen ligga enligt ditt förslag? Det krävs nog dessutom att man har ett aktiebolag för den dribblingen.
Man skickar en faktura till svenskt företag. Företaget betalar det som står på fakturan. Kan det bli enklare?
Att öppna filialer och involvera andra länder(läs myndigheter) är väl knappast det första man tänker på om man som enmansföretag (antar att det är ett enmansföretag vi pratar om här) ska försöka klura ut hur man startar sin första ensklilda firma i ett "främmande" land?