Citat:
Ursprungligen postat av Paul
Jag antar att jag blev missinformerad eller missförstod då.
Vet du något bra ställe där man kan läsa in sig på vad man ska göra i vilken ordning om man startar eget, och vad man ska ta med i beräkningarna?
Jag kollade upp IRS site, men byrokratspråket och alla "om och men" gör det svårt att få ett grepp om.
|
Som du sa tidigare så är det mycket enkelt att starta ett 'Sole proprietorship' företag (enskild firma). Nåt direkt att ta i beräkningarna finns inte mig veterligen.
Det är bara att köra på.
Det första steget är att bestämma ett namn på ditt företag.
Sök igenom din County Clerk's
Fiktiva-företagsnamn-databas, antingen på nätet eller direkt hos din County Clerk's kontor för att säkerställa att ingen annan använder namnet du valt. Varje 'county' och 'state' har olika regler för detta, så kolla med din egen 'county clerk'. Finns du i Fresno, CA så har du info
här. Kostar $35 att regga ett fiktivt företagsnamn i Fresno.
Du bör också kontrollera med
Patent & Trademark Office's Elektroniskta söksystem på nätet för att se till att det inte finns en konflikt med ditt namn på nationell basis. När du reggar ett namn i din county och/eller state så bryr de sig inte om det existerar i andra stater eller inte, så det är upp till dig själv att kolla upp.
Ditt legala företagsnamn kommer bli:
förnamn efternamn DBA (Doing Business As) företagsnamnet
Om företagets namn är ledigt är du redo att gå vidare till nästa steg.
Om du väljer ett företags namn typ; 'Sven Svensson's Bilmek' så kan du nog skippa ovanstående steg.
Ett
Federal Tax ID number behöver du inte ansöka om när du startar ett 'Sole proprietorship'. Ditt SS# blir ditt Federal Tax#.
Ett
sales tax number behöver du förmodligen också. Bor du i California hittar du info
här.
Vet inte riktigt hur mycket som var oklart för dig när det gäller skattten.
Men jag kan dra det lite kort i fall att...
Du betalar in din egen beräknade skatt April 15, June 15, Sep 15 och jan 15.
Två olika'forms' ska skickas in.
Federal 1040-ES och State 1040-ES (verkar visst heta
540-ES i california...)
Är du skyldig att betala in 'sales tax' så måste du göra det antingen varje månad, kvartal eller år beroende vad IRS bestämmer.
Self-employment tax betalar du på 92.35% av nettovinsten i företaget.
15.3% på allt upp till $76,200 och 2.9% på allt över $76,200. Lägg ihop de båda och du har din self-employmet tax.
State och federal tax betalar du på din nettoinkomst (efter shablonavdraget på $11,900, kostnad för sjukförsäkring, halva
self-employmet tax från föregående år med mera)
Federal tax table: