Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Man betalar inte både egenavgifter och arbetsgivaravgifter. Skattelagstiftningen krånglar till det hela genom att de som ha enskild firma inte betalar några arbetsgivaravgifter alls utan enbart egenavgifter. Aktiebolag betalar inga egenavgifter utan enbart arbetsgivaravgifter.
|
Det är inte så konstigt. I AB är man anställd även om man är ensam. Man får "lön" från sitt företag. I EF är företagets ekonomi en del av den personliga ekonomin.
För er som vill snylta med Platt-tv med mera på företagets bekostnad:
1. Man är alltid personligen ansvarig för vad man gör. Det spelar ingen roll att 100.000 andra gör på samma sätt. Det kan finnas andra saker som skiljer. Skattemyndigheten skiter i sånt.
Du får betala 40% straffskatt på detta.
Jag vet inte hur man räknar... om TV:n kostade 10.000 MED moms, vilket är det man får betala som anställd. Öhh... nej, jag vet inte hur dom räknar. Men räkna med att det blir en skapligt dyr TV... Även att tomtar på detta forumet säger att det går och att det är inga problem och att "alla andra gör så".
Säg det till Skatteverket! :-)
2. Preskriptionstiden är fem år. Så alla äldre synder (av mindre valör, får man anta) behöver du inte oroa dig för.
3. Risken för revision är ljusår mindre om du anlitar hjälp med bokföringen och inte gör allt själv. Detta för att Skatteverket vet att det blir mindre fel, både avsiktliga och oavsiktligt.
Skatteverket är inga korkskallar. När man väl står där med tre högutbildade och välklädda nationalekonomer och ska förklara för dom varför man behöver en platt-tv... då är man inte så jävla kaxig.
Alltså, det är ingen risk att DU skulle ha mer kunskap i ekonomi än dom... Dom har ledigt 40 års ekonomi i ryggen, även om dom är unga.
Om du nu ska fuska får du väl se till att göra det lite snyggt. Hur mycket kostar en fet platt-tv? Ja... kolla det... Sen ser du till att fixa till lite kundbesök och drar denna kostnaden från företaget. För 2009 är det 18:50, men kolla det. Sök på bilersättning eller milersättning. Samma pengar, lite utspritt men helt vattentätt.
Du kan ju inte säga till Skatteverket, tre snyggingar med benkoll på allt, att "platt-tv 42 tum är en del av min IT-verksamhet".
Eller förresten... gör det och lycka till! Det är säkert värt att testa...