1. Sätt in de 100tkr som du tänkt för att starta bolaget. Du får använda delar av detta kapital, jag tror det är upp till 50tkr innan du måste upprätta en kontrollbalansräkning alt. tillskjuta mer kapital.
Tillskjuter du mer kapital utan att du gått under gränsen enl. ovan bör du göra detta som lån eftersom du lätt kan ta tillbaka pengarna i ett senare skede samt du kan få ränta på ditt kapital. Se dock till att inte ta ut för hög ränta då detta kan ses som ett förbjudet lån. Jag skulle ej gå över 20% om året i nominell ränta.
Andra bra saker att tänka på i startup är att fixa, bangiro, postbox etc. Skall du ha anställda skall du anmäla detta till skatteverket och beställa f-skattsedel, glöm ej att kolla upp hur ditt bolag skall redovisa moms, gör detta lättast med din revisor (just det, glöm ej att finna en bra revisor till bolaget, någon som hjälper dig och inte är "bara" revisor), när du vet vilken moms du skall tillämpa så anmäler du det till skatteverket också.
Skall du sitta i någon egen lokal skulle jag kolla upp kontorshotell, brukar vara en represenativ och billig lösning för små företag.
Glöm heller ej att redovisa då det kan bli en smäll du får sitta med hela nästa jul, vilket inte är världens roligaste. Gillar du ej själv att redovisa finns flera byråer som kan hjälpa dig med detta, det skall inte behöva kostna mer än 15-20tkr om året om det inte är allt för mycket transaktioner som görs.
Sist men inte minst - håll hårt i pengarna och dra inte på dig onödiga kostnader och säg nej till alla säljare som ringer dagen efter att du startat bolaget
Ta fram en affärsplan, en marknadsföringsplan och gå igenom alla risker noggrant som du ser inom ditt område. Analysera marknaden noggrant och ta fram en försäljningsplan som du själv tror på, det är ju så du skall tjäna pengar sedan.
Ja det finns nog tusentals saker till att tänka på men detta borde hålla dig sysselsatt i några veckor över jul iaf..
Ha det gott..
Mvh
Magnus