 |
Medlem
|
|
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
|
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
|
Aha, förstod att det var något lurt under detta varför du inte förstod. :-)
Helt rätt räknar du in momsen i prelimnärskatten ja då hamnar du i helt annat läge, och då lär du bokföra det i företaget mot lite olika konton.
Även här har jag fått lära mig att sära på detta. Moms är en sak, sedan är preliminärskatten en helt annan sak.
Genom moms aldrig är "dina" pengar utan är något företaget lär bokföra så ska det ju helt klart in i bokföringen löpande på dina intäkter och kostnader. Medan preliminärskatten är som några andra också nämnt tidigare något som du som privatperson måste betala på det du tjänat genom firman (dina skatter och avgifter på vinsten i företaget).
Exakt hur du löser det är ju upp till dig.
Men mitt tips är fortfarande bokför preliminärskattebetalningen som eget uttag från firman och du vill använda pengar därifrån. SEdan bokför du momsen som du ska göra enligt bokföringslagen. Tycker inte du ska blanda ihop detta för tänka alltid att moms är inga pengar du eller firman "äger", utan man bra är mellanhand när det gäller dessa pengar.
|