Citat:
Ursprungligen postat av eliasson
OK, då börjar vi om på nytt:
En VPS administreras vanligtvis av kunden som då bestämmer vilka tjänster som skall finnas på den servern. Leverantörens ansvar är då att tillhandahålla driften av denna servern - that's it.
Vidare kan kunder köpa tjänster, vanligtvis på konsultbasis, där leverantören hjälper till att installera diverse tjänster på denna servern, t ex en FTP-server.
Därför vill jag poängtera att om Levonline har levererat en fungerande server så är deras jobb avklarat.
Att en FTP-server inte fungerar, om vi fortfarande pratar om en VPS och de förutsättningar som jag förklarar ovan, så har Levonline absolut inget med det att göra då det faller under kundens ansvar.
Att administrera en VPS kan ske på många olika vis.
Vanligtvis så tillhandahålls en kontrollpanel där man kan installera- eller starta om VPS servrar.
Hur du laddar upp filer beror helt och hållet på vilket protokoll kunden själv vill använda. FTP är ett av många protokoll för filöverföring.
För att klargöra
Har ni endast köpt en VPS utan några som helst tilläggstjänster i form av hjälp att ev. installera en FTP server så är inte ursprungsfrågan/kritiken alts korrekt.
|
Tack för förklaringen, en välbehövd insikt i hur det brukar fungera.
Upplägget verkar inte vara likadant i detta fall. Vi sa att vi behövde en server med FTP åtkomst, de föreslog en virtuell lösning och att de skulle sätta upp en FTP samt installera PHP, MYSQL osv. Det har aldrig varit några olika åsikter om att detta är något som inte "ingått", de är med på våra noter och självklart är detta inte något mer än vad vi efterfrågade från start.
Vi har diskuterat administrationen av servern och Levonline kommer att stå för uppdateringar av mjukvara som PHP och MYSQL vid vår efterfrågan. Det enda vi kommer att göra är att ladda upp hemsidor till kunderna och importera data till MYSQL databasen.
Kan inte läsa upp offerten här men som sagt. Detta är ingenting utöver det som utlovades i avtalet. Allt handlar bara om att de är otroligt sega med det hela och att det gått över 14 dagar för dom att få igång något som uppskattades till 3 dagar från start.
Anledningen med denna tråd var att få insikt i hur andra har det med denna leverantör. Är de alltid sega? De har på pappret personal dygnet runt men hur fungerar det i praktiken? Vad händer om allt krashar, tar det 12 dagar igen då? Är det ingen med erfarenhet som kan berätta hur ni har haft det?