Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Visst kan man göra så, men det betyder inte att det är rätt. Nu vet jag inte vilka summor det ska handla om för att Skatteverket ska bli griniga, men du pratar ju trots allt om att skjuta upp skattebetalningar på omkring 300 kkr om jag förstått rätt. Jag vet inte heller om det finns risk för straffavgifter eller liknande om den (senaste) preliminära självdeklarationen skiljer sig för mycket från verkligheten.
|
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Intjänade intäkter som inte är utbetalda från Afiliatenätverket ...
|
Det där om att skjuta upp skattebetalning handlade om att ha angett ett lågt resultat i den preliminära självdeklarationen, och sedan vänta till den riktiga deklarationen med att betala skatten istället för att betala preliminärskatt varje månad. Jag menar att om man upptäcker att resultatet skiljer mycket från vad man har angett tidigare måste man göra en ny preliminär självdeklaration, och KristianE bekräftade att man måste göra det om det skiljer mer än ett basbelopp.
Är det skillnaden i resultat eller skillnaden i omsättning som ska vara minst ett basbelopp för att man ska vara skyldig att göra en ny preliminär självdeklaration?
Hur ser det ut med straffavgifter och liknande om någon får ett betydligt bättre resultat än vad han/hon har betalat preliminärskatt för?
Geneva ville dock ha svar angående att låta pengar stå kvar hos affiliatenätverk också, och det borde väl vara besvarat nu.
När det gäller AdSense (och andra), om man har innestående pengar, men inte kommit upp i gränsen för utbetalning (100 USD för AdSense) så behöver man alltså inte ta upp det som upplupna intäkter?
Vad händer om man kommer upp över gränsen under december, men utbetalningen sker 2010 (utan möjlighet att få ut pengarna under 2009)?