Citat:
Ursprungligen postat av Geneva
Den delen förstår jag. Men hur mycket påverkar det här min skatt när denna ska betalas in? Eftersom skatten består av egenavgifter samt arbetsgivaravgifter så borde det betyda att jag som är under 26 år gammal betalar 15% mindre i skatt än de som är över 26 år gamla. Har jag förstått det rätt? Skatten brukar ligga på ca 40-45% i vanliga fall. Hur mycket mindre blir denna skattesatsen om man är under 26?
|
Anders Larsson redogjorde i detalj för hur mycket lägre egenavgiften blir för företagare med enskild firma under 26 år, 50% lägre skatt eller uttryckt som 15 procentenheter lägre. Om du ska vara företagare måste du lära dig skillnaden mellan procent och procentenheter, det fick jag lära mig i grundskolan.
Man betalar inte både egenavgifter och arbetsgivaravgifter. Skattelagstiftningen krångalar till det hela genom att de som ha enskild firma inte betalar några arbetsgivaravgifter alls utan enbart egenavgifter. Aktiebolag betalar inga egenavgifter utan enbart arbetsgivaravgifter.
Utöver detta så gör företaget avdrag för preliminärskatten innan nettolönen utbetalas.