Citat:
Ursprungligen postat av grinditwp
Saken är att jag har låt oss säga en blogg, och den är översatt till diverse språk. Byter man språk så läggs det till i url, typ &lang=en så att url är unik, vilket den såklart måste för att exempelvis google ska kunna uppfatta sidan som egen.
Problemet är att jag sparar även det hela i en sessions variabel, mest för att det är smidigt att skicka runt valt språk mellan funktioner och sidor så, även om GET['lang'] också innehåller informationen.
FRågan är ändå, sätts en sessions variabel när Google besöker sidan? Ska jag helt övergå till min GET['lang'] variabel?
|
Så vitt jag har hört så nej, det går inte. Dessutom gör du dig själv en otjänst ifall du försöker få samma url:er att serva två språk. Google och dina besökare blir förvirrade av det. Du förlorar dessutom SEO-kraft eftersom Google bara ser en version av innehållet även ifall du översatt siten till N språk.
Bästa alternativet är att ha en domän per språk. .se för svenska, .dk för danska osv. Ifall det inte är möjligt kan du prefixa urlen med språkkoden. T.ex "/se/blog-article-name", "/no/blog-article-name" etc.