Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan
Däremot ser jag inte orden "acceptera" eller "godkänna" som synonyma med "be om". Det finns mycket i livet som jag accepterar/godkänner men absolut inte ber om.
|
Helt riktigt, man accepterar.
Citat:
Ursprungligen postat av pontus
Håller inte med. Någon får gjärna uppdatera mig om jag har fel men att kryssa i en ruta eller liknande kan knappast ses som ett bindande avtal, har det inte varit någon rättslig prövning på detta tidigare? Frågan hamnar väll på om användaren hade som uppsått att av fri vilja ingå ett avtal... Så är ofta ej fallet på internet. Har varit med om att jag trot att jag blivit medlem i en tjänst och sedan fått en stor faktura hemskickad. Givetvis bestreds detta. Alla kan missa en liten länk som någonstans har finstilt "tjänsten kostar xx". Att dölja kostnader och liknande finstilt under en extern sida anser jag vara bedrägligt beteende... 
|
Det betyder med andra ord att alla sveriges e-handlare är spammare när kunder kryssar i "Jag vill ha Shoppens nyhetsbrev skickat till mig"?
När det gäller avtalslagen så kan avtal vara ogiltiga om de innehåller allt för absurda förpliktelser. T.ex om det står "Du förbinder dig att årligen betala 10.000.000 kr till Företaget" när det gäller ett avtal för t.ex en serietidningsprenumeration. Skulle det istället stå "Du förbinder dig att månatligen betala 59 kr till Företaget" så är det ok eftersom beloppet står i propotion till värdet på varan. I detta fall kan jag inte se att det skulle vara ett ogiltigt avtal att "som betalning" gå med på nyhetsbrev och telefonkontakt m.m.
Efterlyser ConnyWesth till denna tråd så att vi kan reda ut ett och annat