Visa ett inlägg
Oläst 2009-12-07, 11:05 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Det är leverantören som har ansvaret!

Man måste som leverantör ta reda på vilka regler som gäller för de produkter man säljer, och man får aldrig "vara övertygad" utan man måste "veta" genom att man har gjort en ordentlig undersökning vad som gäller, annars är man "torsk" som leverantör. Och som jag skrev man får aldrig gissa när man inte vet. Kunden har ansvaret gentemot en myndighet, men leverantören har mer eller mindre oinskränkt ansvar för korrekt information gentemot kunden. "Okunnighet är ingen ursäkt för att lämna felaktig information till en kund".

Som jag skrev så är det "bara att krypa till korset och erkänna att man gjorde fel" så orsakar du så liten skada som möjligt och kan vända den negativa kritiken till en positiv grej. Du ska definitivt inte göra vad du försöker här i tråden, nämligen att skjuta över ansvaret på kunden, kunden har ALDRIG ansvar när de får felaktig information av leverantören, oavsett om leverantören gett denna information av illvilja eller oaktsamhet, eller ren okunskap. Kunden måste under alla omständigheter kunna lita på vad leverantören påstår och då i synnerhet på en direkt fråga från kunden.

Samma sak gäller för mig som systemutvecklare om jag ger information till kunden att det här projektet ska ta 2000 timmar att genomföra och det råkar ta 3000 timmar, då får jag stå mitt kast och kunden får betala för 2000 timmar och jag får stå för de resterande 1000 timmarna. Dessutom riskerar jag skadestånd för att inte kunna leverera i tid. Det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-07 klockan 11:18
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat