Visa ett inlägg
Oläst 2009-12-07, 09:30 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är så att du som säljare har ett strikt ansvar att ge korrekt information, säger du att det inte är olagligt eller finns några regler om restriktioner av produkten så måste du kunna stå för det. Om du inte vet ska du säga att du inte vet det, då får ALDRIG gissa.

En kund har alltid rätt att spela in samtal med säljare om de är en part i samtalet. Är det privatpersoner vi pratar om så har de alltid rätten att skicka ljudfilen vidare till massmedia, massmedia i sin tur har rätten att publicera information intervjuer och bandinspelningar som har "allmänintresse" enligt god publicistisk sed.

Jag har inte lyssnat på filen i fråga så jag kan inte avgötra om det är sant eller inte det som framförs i kritiken. Men generellt vill jag säga att som säljare är du torsk om du försöker locka en kund till köp genom att ge felaktig info, du har ett undersökningsansvar som säljare som är större än vad kunden har. Kunden måste ju kunna lita på att det du säger är sant, annars blir ju kunden lurad till köp.

Det är alltid bättre att vara ärlig än att ljuga/vilseleda/dölja oklarheter i en affärsrelation. Affärer som du inte kan stå för fullt ut ska du helt enkelt avstå från att göra.

När en kund kommer på dig med att ljga/vilseleda/vara otydlig/felaktig info så kommer ditt rykte att naggas i kanten, det är helt enkelt inte värt risken att någonsin chansa.

När man väl bli påkommen med "byxorna nere" så är det bara att erkänna och be om ursäkt offentligt. Samt vidta åtgärder så det inte upprepas. Att förneka eller tjafsa/hota om att stämma kunden är det absolut värsta skit man kan göra, då visar det ju faktiskt på att du är skyldig och att du anser dig ha rätten att ljuga för kunden, då rasar ditt rykte bara i botten, det kan kosta dig hela ditt företags framtid.

En annan mycket dålig sak att göra är att ringa upp medieföretaget och be dem ta bort ljudfilen eller hota med stämning, då är du helt torsk! Då kommer de att jaga dig som ett villebråd, det bryter fullkomligt mot den åtsiktsfrihet vi har. Det är dessutom lika effektivt som att "släcka eld med bensin".

"Erkänn och kryp till korset" så kan du vända en negativ kritik till något positivt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-07 klockan 09:44
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat