Jag kan nog säga att jag ställer mig bakom siffran 70%, eller i varje fall 60%. Om man ser till arbetstid så tar det betydligt längre tid att fixa bra inlänkar än att göra en bra onpage-optimering. Om man bygger från grunden eller optimerar en medelstor dynamisk sajt. Större sajter kan självklart kräva mycket arbete med onpage-optimering.
När det gäller resultatet av sökmotoroptimeringen har jag också uppfattningen att det till stor del är inlänkarna, och då främst dess länktexter, som spelar en stor roll. Självklart är det också viktigt att de aktuella sökfraserna och sökorden finns i rubriker och text på sajten. Men... sökord och fraser i länktexter anser i alla fall jag är en mycket viktig del av SEO-arbetet.
Citat:
Ursprungligen postat av LarsJosefsson
Antalet inlänkar som finns måste ju vara ett faktiskt antal vid varje tillfälle, men trots detta så ger Google, Yahoo!, Bing, AllTheWeb och AltaVista olika resultat. Kan det vara så att någon eller några bara räknar länkar som har använts?
|
Google visar inte alla länkar som de har hittat till en viss sajt, vilket gör att Yahoo-statistiken (alltid) visar fler inlänkar. Dessutom kan det ta tid innan nya länkar upptäcks av Google & co eftersom de upptäcker dem först när de återindexerar sajten som lagt upp länkarna.