Citat:
Ursprungligen postat av alager
Varför ska du ta mindre betalt bara för att du gör det på fritiden?
|
För att man kanske inte är ute att tjäna pengar utan endast som en fritidssysselsättning. Skulle jag arbeta som programmerare eller designer och göra detta på fritiden, trots att jag är riktig duktig så skulle jag inte ta hejdlösa priser. Det är ju något jag väljer själv att göra på fritiden, väljer jag att inte göra det på fritiden utan att det blir ett måste då blir summan den högre.
När jag drev mitt företag t ex, så köpte jag in produkter och sålde sedan dessa och gick med vinst i några hundralappar bara. Samtidigt kunde jag höjt priserna också och haft det som heltidsjobb men jag ville testa mig fram och se hur det gick.
Min "php-kompis" kanske gör samma sak, testar sig fram och ser hur det går och är det stor efterfrågan på hans tjänster, ja då kan man ju räkna ut själv vad priset blir för att anlita honom. Jag säger inte heller att jag ska anlita honom bara för att han är billig, bor nära och att jag kan säga till honom exakt hur jag vill ha det utan att han kastar ut mig, ignorerar mina önskemål och säger att det räcker nu.
Samtidigt tycker han att det är roligt och bra att jag ställer höga krav på det jag vill ha på min sida för då utvecklas han och stannar inte i utvecklingen när det handlar om avancerade saker som han tidigare inte har gjort men däremot testat och läst om.