Visa ett inlägg
Oläst 2009-12-05, 03:29 #5
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Man behöver nog inte vara småskum för att "hota" när man känner sig orättvist behandlad. Jag hade i veckan kontakt med en konsult som kände sig mycket orättvist behandlad av en myndighetsperson och hade i samtalet hotat att gå till pressen. Inte professionellt och inte försvarligt men utifrån rådande situation lite förklarligt. Det var hur som helst dumt och i de flesta fall inte konstruktivt om man vill få en förändring till stånd.

Att gå till pressen är väl vad vi svenskar hotar med när amerikaner hotar med advokat. En del gör väl sedan slag i saken men möts väldigt ofta av ointresserade journalister/avrådande advokater.

Om vi vänder på perspektivet. Vi är en hårt arbetande småföretagare i resebranschen. Lägger ner all vår tid i företaget och så får vi kritik, en kritik som vi dessutom inte håller med om. Handen på hjärtat - är inte vår första reaktion att gå på attack? Om vi sedan vet att det förekommer fejkade inlägg (vi vet det i vart fall om positiva som skrivs av företagen själva ...) är det då inte lätt att se det som att det är någon som vill åt oss? Sedan är det inte professionellt eller smart att skriva till sajtägaren och orera men hur många småföretagare är inte lite klantiga när det kommer till vad som kan kallas public relations? Kanske är det därför som de stora företagen (med en speciell avdelning för PR) inte gör sådana dumheter så ofta.

Man kan strunta i sådana meddelande eller så kan man skriva ihop ett standardbrev (ev lägga ut det på sajten) om att få kritik. Lite om hur det kan kännas, att kritiken ligger kvar och hur man kan bete sig för att kunna gå vidare ... Ev med länkar till andra ställen som skrivit om hur man arbetar med dålig kritik. Allt för att visa att du som sajtägare är god, förstår dem, inte är ute för att jävlas med dem men att den framförda kritiken är lika viktig för dina besökare.

Att ha ett standardbrev, som verkligen ser ut som ett standardbrev, kan ge en ytterligare vinst. Det visar den upprörde företagaren att han/hon inte är ensam om att ha reagerat så, dvs att reaktionen är "normal". Genom att ha blivit bekräftad på ett område kan det vara lättare att gå vidare med mer konstruktiva lösningar och inte måla sig längre och längre in i de "kränktas hörn".
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat