Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Ingen annan medietyp har i dag en liknande avgift, och för kommersiell radio är den ett hinder för utveckling och mångfald.
|
Tidningar betalar både annonsskatt och en slant för att få sitt utgivningsbevis som är lagkrav för att få ge ut en tidning.
Indirekt samma slags avgifter, även om de är lägre. Ett utgivningsbevis kostar 2000:- eller liknande. Men tekniska skäl gör att antalet utgivningsbevis inte är begränsas, till skillnad mot rätten att sända på FM-bandet.
Den privata radion betalar koncessionsavgift för att så sända reklam - inget hindrar dem från att *inte* sända reklam och använda närradiofrekvenser.
Som en parantes användes ju både Bonnier och SBS närradiofrekvenser som är avsedda för icke-kommersiell, ideell radio för kommersiellt bruk.
Men slutsatsen är, ingen tvingar dem att betala koncessionsavgiften, de kan ansöka och få andra licensområden - om de är villiga att betala för det.