För att det ska vara frågan om en reklamation ska felet ha funnits där från början, inte vara orsakat av köparen. Exakt hur felet uppstått verkar i ditt fall vara oklart.
Bevisbördan är din (att visa att felet inte fanns från början) de första sex månaderna och därefter är det köparens sak att bevisa att felet fanns från början.
Dina referenser till andra köpare och glödlampor är naturligtvis helt irrelevanta. Sannolikhet har inget med saken att göra. En vara av 1000 kan vara behäftad med fel från början. En glödlampan som förväntas hålla i 10 år kan vara felaktig om den ger sig redan efter två. Om du köpt en (gammaldags) glödlampa på Ica och den ger upp efter två år är det sannolikt inte fel på den från början. Om du däremot köper en långlivad lampa som ska hålla i 10 år och den ger upp efter två kan det vara fråga om fel från början och då ska man kunna reklamera den.
Det viktiga är om varorna varit behäftade med fel från början eller fel uppstått på grund av handhavande.
Om det är fråga om reklamation så är din skyldighet som handlare begränsad till felet, alltså batteriet i detta fall. Bara om du inte kan laga/byta ut ett batteri som var felaktigt från början och prylen i sin helhet blir obrukbar så kan du tvingas ge pengarna tillbaka för helheten.
Tidsgränsen på 3 år är korrekt, så lång tid har man på sig att reklamera en vara förutsatt att felet fanns där från början.
Andra regler om ångerrätt och garanti kan gälla parallellt med detta.
Garantier är ofta mer långtgående och kan täcka även fel som uppstår efter köpet men inom garantitiden.
Mitt råd är att säga att eftersom batterierna fungerade från början så var det inget fel på dem. Du har redan gett honom ersättningsbatterier som bevisligen fungerade från början, så skicka inget mer.
Konsumentverket:
Citat:
Fråga:
Vad innebär reklamation?
Svar:
En reklamation innebär att du kontaktar säljaren och berättar att du inte är nöjd med en vara eller en tjänst som du köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd. Säljaren ska då rätta till felet, till exempel genom att
- reparera varan
- ge dig en ny vara
- ge dig pengarna tillbaka.
För att du ska kunna reklamera något krävs att felet fanns från början. Du får alltså inte själv ha orsakat felet.
Reklamationsrätt i 3 år
Din rätt att reklamera gäller alltid i 3 år från och med det datum du köper varan eller tjänsten. Det framgår av konsumentköplagen. Du kan ha fått en garanti som är kortare än 3 år, men det förkortar alltså inte reklamationstiden.
|