Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
|
Man kan väl säga att det finns två typer av affiliatenätverk. Dels sådana som TradeDoubler med mer långsiktiga samarbeten med annonsörer, dvs främst fasta program sedan kampanjnätverk som främst kör erbjudanden som är aktiva en kort tid. Prenumerationserbjudanden, kostillskott m.m.
Ser man fördelningen av nätverken så finns det ju betydligt fler kampanjnätverk. Säkert enklare att starta ett sådant nätverk då kampanjerna i stort sett är lika på varenda nätverk och konkurrensen utgörs av vilket nätverk som har råd att ligga högst i ersättning. Tröskeln för nya aktörer att komma in på marknaden är nog därför ganska låg. Affiliates är ju också ett rätt ombytligt släkte där det är den aktör som betalar bäst man vänder sig till. Nu för tiden är det väl inte ovanligt att man är medlem på 20+ nätverk och för varje kampanj använder man sig av nätverket som ger bäst betalt. Så utrymme på den marknaden är nog rätt lätt att sno åt sig.
Nog svårare att starta den andra typen av nätverk men tror detta skulle ge ett mer stabilt nätverk samtidigt som det heller inte finns lika många aktörer. Att alltså satsa mer på fasta och exklusiva program. För annonsörer är det ju en fördel att hålla sig till ett nätverk, då det handlar om rätt mycket pengar i fasta kostnader samtidigt som det ger mindre administration med bara ett nätverk att tänka på. Då kan man skapa samarbeten under en längre tid och affiliates blir mer låsta. Borde ju finnas utrymme för konkurrens där efter vad man kan läsa angående hur höga kostnaderna är att skapa ett fast program. Gäller att vara så bra säljare att man kan locka till sig program som är populära bland affiliates.
|