Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-26, 22:11 #9
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Conny, han menar lite annat. Jag haade samma problem när jag sålde mycket till privatpersoner. Då jag sålde tjänster så förlorade jag endast min tid och inga pengar, men det var rätt märkligt mins jag. En kalle banan beställer en tjänst, får den levererad med faktura. kalle har massa bet.anmärkningar och väljer att inte betala sin faktura. Jag skickar den till inkasso och fakturan vilar i väntan på att kalle ordnar sin ekonomi och betalar sin skuld. Men kalle skickar en ny beställning en tid efter, trots att han sket fullständing i min faktura. Jag erbjuder då förskottsbetalning pga en ordeglerad skuld, kalle väljer att skita i det för då måste han betala, det var ju inte kalles tanke vid köptillfället.

Sådana fall finns det gott om, folk vid beställnign vet med sig att de inte kommer att betala. Det är ett bedrägligt beteende som inte är lagstadgad tyvärr, men borde bli.

Det handlar dock inte bara om privatpersoner, företagen gör likadant. Jag kollar därför upp kunden innan och har den prickar så lägger jag ingen tid på den kunden. Erbjuder förskottsbetalning, och innerst inne skiter jag i om han väljer det eller ej, vill ändå inte ha den kunden.

Det är som jag skrev samhället är byggt för att skydda konsumenten, men som det brukar så går allt till överdrift i sverige ibland. Om jag ansäller någon och inte betalar lön så får jag problem. Men om jag som anställd köper något hos en företagare, vars lön är beroende på intäkter, och skiter i att betala fakturan så händer det inte mycket. Och betalningsanmärkningen skrämmer bara den som inte har det, personer som har flertal sådana skiter i om de får en till.

Tänk vad enkelt det hade varit om varje företag hade en möjlighet att belasta kundens bankkonto om skulden inte regleras. Det skulle kunna finnas en myndighet som först måste godkänna det för att kontrollera så allt går rätt till. Då skulle vi alla företagare kunna sköta våra indrivningar själva ist för att betala kronofogden som inte ens klarar av att dela ut brev för underskrift till den som är skyldig. Skulel vi företagare ha en sådan möjlighet, skulle även konsumenter med dålig ekonomi fundera både en och 2 ggr innan de handlar utan att ha råd till det, för då skulle det kännas i deras plånbok ändå.

Det är företagen som driver sverige, ju sämre det går för oss ju sämre det går för sverige. Inte nog med det, det är små företag som driver Sverige, alltså du och jag... Stora företag får skattelättnader, eller betala skatt i andra länder. Så varför är det alltid konsumenten det är synd om? Utan företag skulle det inte heller finnas konsumenter.

Senast redigerad av Davve den 2009-11-26 klockan 22:33
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat