Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-23, 00:45 #14
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Är man en skicklig yrkesman så ska man absolut ha marknadsmässigt betalt, det finns ingen anledning att den ena parten i en vänskasrelation ska bli utnyttjad av den andre.
Jag tycker du missar en väldigt viktig faktor i ditt inlägg och är lite väl kategorisk. Ordet "utnyttjad" behöver inte alls vara relevant i detta fall (även om det kanske i vissa fall är så - men utgå inte från det). Precis som tidigare inlägg har påpekat så finns det tjänster och gentjänster. I min egen vänkrets har jag en salig blandning människor med olika kompetens och givetvis hjälper vi varandra. Det är ganska ofta som tjänster inom vänkretsen i slutändan jämnar ut sig.

Jag har gladeligen hjälpt en vän som är jurist med både det ena och det andra, i gengäld har jag vid flera juridiska spörsmål (såsom författande av villkor etc) fått hjälp av honom. Har en hel hög med exempel där alltifrån hjälp med reparation av bilar till rena rådfrågningar inom ditt och datt har biståtts av vänner, som jag i min tur sedan hjälpt med den kompetensen som jag har.

Som sagt, inte säkert att alla har vänskapsrelationer som ser ut så här och mycket beror väl på hur nära "vän" man är. Men att utgå från varken det ena eller det andra är ganska dumt. Om det gäller en mindre grej, som detta verkar vara, så hade jag själv aldrig ens tänkt tanken att ta betalt om det är en "riktig" vän. Om jag vet med mej att vännen ifråga sitter inne med kompetens som jag kan ha nytta av i framtiden så räcker ett tack, annars kanske en flaska whisky eller en tillgodo på att vattna blommorna vid nästa semester är lämpligt.

Eller som min i många fall väldigt kloka far hade uttryckt det: Allt är inte pengar.
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat