Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-18, 20:43 #4
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av mbomelin Visa inlägg
"If the program dynamically links plug-ins, and they make function calls to each other and share data structures, we believe they form a single program, which must be treated as an extension of both the main program and the plug-ins. This means the plug-ins must be released under the GPL or a GPL-compatible free software license, and that the terms of the GPL must be followed when those plug-ins are distributed."
Intressant... Blir väl att släppa enligt GPL iallafall då...

Följdfråga:
Ett av mina projekt består av två delar. En "klient"-del som är en Joomla-komponent. Sedan har jag en server-del som körs på en annan fysisk server som är helt fristående och använder inga fria bibliotek (förutom php typ ). Kopplingen mellan dem är att Joomla-komponenten skickar http-förfrågningar till server-delen som returnerar ett svar (en egen blandning av XML-RPC/WDSL/SOAP). Detta tycker jag inte faller under ovanstående "make function calls to each other and share data structures" då det är envägskommunikation.
Kan jag då licensiera mitt server-program med egen licens? Joomla-komponenten går delvis att använda utan server-programmet.
Detta måste väl likställas med t.ex. Facebook API eller Google API som inte är Open Source, men många använder det i GPL-licensierad programvara.

Oj... Långt inlägg igen. Men detta är intressant. (Har läst hela GPL på svenska. Innehåller mycket bra saker!)
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat