Citat:
Ursprungligen postat av MrBob
Det kan också vara ett problem att tjäna pengar. Alla stora portaler med stor framgång bygger på någon typ av volontärarbete. Ta denna hemsidan som exempel. De som driver den tjänar säkert en bra slant på annonserna. Men den dagen de skulle börja ta betalt, då är användarna som bortblåsta!
Twitter tog in 700 miljoner kronor i riskkapital under september. "Att börja tänka på intäkter är ansvarslöst" citeras chefen i Computer Sweden nyligen. Facebook konstaterar nu att snart börjar dom gå med vinst. Hallå?? Snart??
Vad jag menar är! Du ska inte underskatta folks ovilja att betala! Ingen har ju ännu med stor framgång låtit besökarna betala för tillgång till Internet, även om många har försökt!
|
Jag tycker inte det är särskilt lyckat att jämföra med en generell avgift för internet i det här fallet. Det tror jag aldrig kommer bli aktuellt, annat än möjligtvis i vissa speciallösningar.
Jag tror faktiskt du är fel ute när du beskriver oviljan att betala. Den är nog inte alls så stor som du får den att verka. Det är många som lyckats bra med att ta betalt på nätet, antingen för varor eller tjänster. En webbplats som mer eller mindre enbart bygger på användarnas aktivitet och / eller relativt lätt kan ersättas med en annan gratisversion är dock mycket svårt att ta ut avgifter på. Kort sagt - självklart vill ingen betala för något man kan få gratis. Då är man hänvisad till reklamintäkter eller att verkligen låta kreativiteten flöda. Har man begränsade resurser är det viktigt att inte låta utgifterna springa iväg i början vilket är lätt hänt om det blir mycket rörlig media och musik.