Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2009
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2009
|
@MMC - Reuven är mer känd som en evangelist generellt för Cloud Computing. Killen är på en ny kontinent varje vecka för att hålla föredrag om detta. Han är dock koplad till dem som du säger.
När det gäller obegränsad kraft så är det just känslan av obegränsat. Dvs du kan sätta igång vad du behöver helt enkelt. Spelare som vi och Amazon ser till att hela tiden ligga ett steg före i kurvan och ha den hårdvara som efterfrågas. Som med allt - så finns det förstås inte obegränsat. Det finns mycket och tillräckligt mycket för att folk skall kunna använda det med känslan att de kan lägga på vad de bebehöver - alltid.
EC2 har mer funktionalitet än My CityCloud idag. Har du behov av de fyra sakerna du nämner så kommer det dröja någon månad innan vi har det. Det finns redan ett API för att starta, stänga, skapa mm - men däremot har vi inte släppt det ännu. Skall pusha för att se om jag kan få fram ett datum.
Med svenska mått mätt så är detta det närmsta du kommer idag och uppfyller just kravet för definitionen "drift i molnet". För väldigt många så är detta ett klockrent alternativ till Amazon - men inte för alla som du säger. Kan det bli bättre och har Amazon mer funktionalitet idag - utan tvekan! Det är dock ett riktigt alternativ och vi har massor med bolag som nu funderar på att flytta hem från Amazon till My CityCloud. Det sagt är det inte att säga att det passar alla. Alla molnlösningar kommer ha lite olika funktionalitet när man tittar djupare. Många har mer bas-behovet av drift och då passar det riktigt bra.
En annan diskussion är priset på Amazon. Det är i min mening alldeles för dyrt. Här tror jag användare av deras tjänster (som du) kommer få en enorm fördel att mindre spelare nu tar sig an dessa tjänster och pressar priserna rejält. Vi kommer bara gå neråt i pris och vi ligger redan på under halva priset - eller egentligen än lägre om du räknar att du får de första 500 GB dataöverföring som ingår i varje instans. Just bandbredden hos både Amazon och än mer Rackspace är ju nästan rån! :-)
Tack för riktigt bra feedack MMC. Uppskattar det och framför det.
|