Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-15, 07:36 #6
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
yodaki,

Eftersom jag själv administrerar en webbplats för en ideell förening (inom socialt arbete men inte välgörenhet ) så har jag förståelse för situationen att göra en webbplats som i stort sett inte får kosta något. Mycket ideella verksamheter fungerar för att folk betalar med annat, t ex sin tid och sina kunskaper.

Att vi överhuvudtaget kan ha en webbplats beror på att jag fått hjälp både här och på andra ställen och försökt betala tillbaka med det jag kan bidra med. Jag blev därför förvånad av starten på tråden - utan att ha bidragit eller erbjuda dig att bidra med något så efterfråga du arbete utan ersättning. Visst, det kom ett luddig "vi gör reklam för dem vi samarbetar med" i dit andra inlägg.

Så får du "mothugg", något alla ideella organisationer får och bör vara beredda på att bemöta korrekt. Vad händer då? Jo, du kommer med ett rent oförskämt svar, påstår att en medlem skriver dynga istället för att sakligt bemöta ev fel. Även om du tycker att det är dynga så borde du som fritidsledare veta tillräckligt mycket om gruppdynamik för att veta vad som då händer. Istället för att då backa och be om ursäkt så kör du vidare i samma stil. Du uppnår då, i vart fall, två saker:

1. Framställer dig själv som en otrevlig person. Otrevliga personer hjälper jag inte mer än vad som är absolut nödvändigt och här tror jag inte jag är särskilt unik. I min professionella verksamhet händer det att jag ger specialpris till trevliga personer i behjärtansvärda verksamheter som har en liten plånbok. Som du framställt dig här skulle du aldrig fått ett sådant pris. Jag skulle istället ha räknat mycket noga med tanke på att otrevliga personer har en tendens att strula och orsaka mycket extraarbete.

2. What says on Internet stays on Internet. Du skriver detta på ett öppet forum vilket innebär att det kommer upp om man googlar på er verksamhet. Du skriver att du är ledare inom verksamheten vilket ju gör att ditt beteende också kan tolkas vad gäller hur ni tar emot ungdomar och verksamheten i stort.

Gjort är gjort, men för föreningens fortlevnad bör du nog tänka efter hur du beter dig.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat