Jag försöker klura ut ett bra sätt att använda mig av Dropbox (
http://www.getdropbox.com) som en backuplösning för min server och jag känner att jag skulle vilja jonglera lite tankar med mer kunniga servertekniker för att se om jag är helt ute och cyklar eller bara lite
Tanken är att jag har två diskar, en på 250GB som är operativet och en på 500GB som är backupdisken. Normalt så gör Cpanel nattliga backuper på backupdisken, vilket knappast är tillfredställande, så nu vill jag bryta upp backupdisken i två partitioner: en för vanlig backup och en där jag tänkte installera Dropbox.
Därifrån ska det sedan göras en vanlig backup till backupdisken och en andra, likadan backup till dropbox partitionen.
Så långt är allt bra, men nu kommer vi till kruxet
Jag har Centos på servern och Dropbox är inte anpassad för serverspel utan leker bara med Windows, Fedora och Mac, dvs OS för PC...så, frågan är då hur installerar jag Dropbox? Kan jag lägga in ett OS på bara den partitionen eller har någon något tips på andra alternativ? Jag vet att det finns dom som fått det att fungera på Centos också, men inte utan en hel del pyssel och där känner jag mig inte helt bekväm för att vara ärlig...
Jag är öppen för alla tankar och förslag här, hur knasiga dom än är