Citat:
Ursprungligen postat av SimonP
Det finns en anledning till att färre och färre webhotell tillåter shell, och det beror på säkerhetsaspekten. Det kommer nya "Local Privilege Escalation Exploits" hela tiden. Utan shell-access är det mkt svårare att utnyttja dessa hål. Allt viktigt som går att göra via shell går att lösa på andra sätt.
|
Är också besviken på att Binero ska ta bort SSH. Men jag kan acceptera att webbhotell inte orkar hantera SSH-tekniken i shared hosting miljöer i längden. Jag kan även acceptera den förklaring som SimonP gav.
Jag har ändå aldrig förstått det fantastiska med SSH-tekniken men användarmässigt var det mycket bättre än att administrera filer i en FTP-klient. Att återgå till FTP-klientadministrering där man bara jobbar med en hand för att klicka runt filer är som att enbart jobba med
en hjärnhalva.
Användarmässigt kunde man administrera alla sina filer i SSH med båda händerna och därmed också använda
båda hjärnhalvorna samtidigt. Vilket gick dubbelt så snabbt för mig jämfört med att bara klicka runt med en hand. Den upplevelsen saknar jag *snyft* :-(
Finns det inte nåt program som gör att man kan administrera sina filer via Linux-CLI fast genom FTP protokollet istället? Då behöver jag inte sakna SSH. Dvs. att webbhotellet simulerar kommandona
* ls, rm, cp, mkdir, tar, untar, chmod, chown
via FTP till min Linux terminal istället för att man använder sig av allt runtomkring SSH.
Eller jag vet inte riktigt vad jag pratar om (det är sent) :-P men jag hoppas ni fattar vad jag menar iallafall...
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian B
Att välja VPS istället som en del föreslår i denna tråd är inte ett alternativ för det innebär att jag behöver sköta om kontot på ett helt annat sätt. Jag är ute efter ett "managed shared account" med SSH. Inte att ansvara och driva en hel serverinstallation själv.
|
Liksom Adrian vill jag inte driva en hel serverinstallation själv. Jag vill bara ha den där CLI upplevelsen när jag ska administrera filer.
.