Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-14, 16:46 #27
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Reuven Cohen säljer ju den plattform som ni byggt den här lösningen på, så jag vet inte om det gör mer för att överyga mig.

"Känslan" av obegränsad kraft känns tyvärr väldigt luddigt, utan att det backas upp. Med Amazon vet jag vilken skala som plattformen används i, och kan kallt räkna med att inte vara tillnärmelsevis den största kunden. Jag vet inget om er maxkapacitet, för en sådan finns såklart alltid.

Men, i min mening så är det här inte ett EC2-alternativ, eftersom jag behöver:
- manuellt skapa nya servrar
- installera varje server för sig, om än att bara logga in på den och starta ett installationsskript
- manuellt hantera DNS-inlägg
- vara beroende av att en enskild instans lever eftersom den endast har en fast IP

Jag försöker egentligen inte vara negativ, men jag stör mig på att ni marknadsför er som ett svenskt alternativ till EC2 och en "riktig molntjänst" utan att definiera detta ytterligare, och utan att verka ha koll på vad som gör att man väljer EC2.

Ett bra första steg vore att implementera stöd för http://libcloud.org/ med allt vad det innebär, då bl.a. images att boota fler än en instans från. På Libclouds hemsida ser du också ett antal leverantörer som inte försöker branda sig som "molntjänst", men som ändå har de här funktionerna (exv Linode).

Amazon har ju massvis med andra tjänster som gör att man får fördelar av att köra hela deras plattform, men självklart förstår jag att ni precis lanserat så att ni inte kan implementera allt som Amazon har.

Som er tjänst ser ut i dag så är den enda fördelen att jag kan få en ny server (med en tom OS-installation) uppsatt på kortare tid än att maila min nuvarande svenska VPS-leverantör. Men om det tar 5 minuter eller 45 minuter att få en ny server uppsatt är inte det som utgör tidsåtgången när jag installerar en ny server.

Jag skulle kunna använda er tjänst för att exempelvis göra stora batchar av videokonverteringar. Att servrarna finns i Sverige gör att det slår EC2 och att jag kan betala bara för tiden jag använder gör att det slår att ha överkapacitet bland mina VPS:er.

Men jag är redan så investerad i EC2 + SimpleDB + SQS + S3, med de möjligheter till automatisk skalning och redundans som det ger, att ni har väldigt långt kvar att gå innan ni kan kalla er "Amazon EC2 i Sverige".
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat