Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2009
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2009
|
Det går inflation i sociala nätverk. Alla gör anspråk på att "ta över ledartröjan". Visst... men ingen har en klar affärsmodell. Twitter tog in 700 miljoner kronor i september. Facebook går väl fortfarande på riskkapital, eller går dom nu med vinst!?
Google körde länge med riskkapital och utan affärsmodell.
Jajja konstaterade i sitt förra nummer av nyhetsbrevet att "sociala tjänster tär på effektiviteten". Det rapporteras ständigt om diverse virus och annat fuffens på Facebook, med flera.
På nyheterna kunde vi som bor i Östergötland nyligen bli citerade en "tävling" på Facebook mellan gruppen "Vi som tycker Norrköping är bäst" och "Vi som tycker Linköping är bäst"... Men så kul. Who cares!?
En resebyrå, Ving tror jag det var, var nyligen citerad i Computer Sweden på grund av deras arbete med sociala medier. Det var ett sätt för dom att nå befintliga och nya kunder.
Ja, dom kunde nå flera tusen. Men vad kostade satsningen *egentligen*? Det framgick inte eftersom det var ett experiment och man sökte framgången med lykta. Det kan ju ses som en framgång att nå flera tusen resenärer... Men vad kostar varje kontakt!?
Jag tror att web 3.0 blir nya formationer med befintlig teknik. Alltså, ingen ny teknik. Snarare nya användningsområden. HTML 5.0?? Funkar det? Vem bryr sig?
Det kommer givetvis alltid att finnas och utvecklas ny teknik. Men se på SEO och Flash, till exempel. Det fungerar ju lika dåligt idag som för tio år sedan. Även om både Adobe och Flash-SEO-proffs påstår annat... men sök på vad som helst (typ "frisör, bandhagen", "pizzeria, degerfors") och man får aldrig en träff i Flash.
Så... vill du få din webbplats indexerad av fler än Google och vill du att dina användare ska kunna surfa från valfri plattforn, typ telefon av okänt märke, avstå kluriga tekniker!
Samma med molntjänster. Jag fattar inte alls att det ens kan vara något att skriva om. Det är väl kluriga killar i slips som vill slänga sig med lite ny vokabulär. Hela internet är en stor molntjänst...
ASP har ju funnits i *minst* tio år, application service provider. Alltså, applikationer över nätet. Men det hette inte "moln", "cloud computing", 1990 men det var samma sak!
Det som förundrar mig är att så få har koll på sin historia...!? Men kanske är det så i den hippa världen?? Historiekunskaperna tar slut där bing-bing kunskaperna tar vid!!
|