Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-10, 17:28 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Jwradhe Visa inlägg
Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.

Om jag ska skriva ett bra avtal, vad bör jag ha med i det tycker ni? Vill inte ha problem med såna här igen och jag är ingen erfaren egen företagare ännu direkt. Lär mig hela tiden av misstag och folks tjafs
4-5 timmar utveckling + X timmar kravspecande blir Y timmar som du borde fakturera.

Det är just att hon avbutit ett påbörjat kravspecande som ger dig rätten att fakturera.

Du bör givetvis i fortsättningen skapa en helt annan "arbetsrutin" som gör att du har en kortare "införsäljning" som inte kostar kunden något, men så fort du avslutar infrsäljningsprocessen så ska du skriva ett "avtal" dels för att få en hållbar juridisk grund att fakturera från och dels för att göra klart för kunden att NU BÖRJAR DET KOSTA PENGAR! Om kunden inte kan godta att skriva avtal så ska du avbryta kontakten med kunden och gå vidare till nästa. (alternativt sälja mer mot samma kund).

Men det är viktigt att du inte gör ett arbete med kravspecande under "försäljningsproocessen" för det är inget säljarbete utan ett konsultarbete som du kan ta betalt för.

Det finns många konsulter spom inte gör något annat än skrivet kravspecifikationer som de fakturerar sin tid för.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat