Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-29, 19:16 #10
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Skatteverket utgår alltid från att en bil som ägs av ett företag körs av företagsledaren privat. Enda sättet att bevisa att man inte gör det är att föra körjournal. Kan man på annat sätt bevisa att bilen parkeras på firman och att man själv kör till jobet med sin privata bil och sedan byter till jobbbilen så slipper man ifrån förmånsvärdet men hur lätt är det att bevisa utan körjournal.
Sedan slipper man inte med automatik körjournalen för att det är en lätt lastbil. Ett klientföretag till mig råkade ut för detta ifjol:

Bolaget har 15 bilar varav 2 personbilar och resten lätta lastbilar + en vanlig lastbil. Första frågan från skatteverket: - Varför redovisar bolaget inga förmånsvärden för sina bilar?
Vi svarar att alla bilar enbart körs i tjänsten och att bolaget i sin tur hyr ut de två personbilarna till andra företag.
Nästa fråga från skatteverket: Visa körjournalen för två specificerade lätta lastbilar + hyresavtalen på personbilarna
Vi gör som de säger.
Nästa brev - Visa att de bolag som hyr verkligen betalt hyra för bilarna och vilka personer har kört lastilen?
Vi skickar in kopia på leverantörsreskontran gällade dessa två bolag och en lång lista på namn för personer som kan ha kört bilarna. Den ena ilen är en reservbil som används som backup när andra bilar är på service eller det är mycket att göra så alla i bolaget har ju någongång kört bilen
Nästa brev - Skatteverket godtar bolagets förklaring
MEN samtidigt dimper det ner övervägande hos företagsledarna i de två hyrande bolaget där skatteverket överväger att påföra dem skatt för förmånsvärde av bilare + ett brev hos styrelseledamoten för det första bolaget där han pivat påförs förmånsvärde för en av de lätta lastbilarna (backupbilen) å skatteverket bedömer att bilen använts så pass lite i bolaget att han i princip alltid HAR HAFT MÖJLIGHET ATT DISPONERA BILEN!!!
Massor med ny korrespondans med privara körjournaler, bilder på firmabilen + hans privata bil + hans frus pivata bil osv osv och slutligen efter 10 månaders ständigt brevskrivande och överklagande slapp alla från förmånsvärden.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat