Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
Inkomst är ju vanligtvis när t.ex. en faktura skickas. I det här fallet så uppkommer den alltså rimligtvis vid påföljande månadsskifte när sidvisningarna/köpen godkänts och summan spikas (görs det med en månads fördröjning?)
|
Min tolkning i dagsläget är att: Om jag sätter ett tak på utbetalningen till tex 100 kkr, så uppstår fodran när taket är nått. Mitt tak blir avtalet mellan mitt företag och affiliateföretaget. Innan taket är nått så har jag enligt avtalet inte rätt att fakturera eftersom skulden inte är godkänd. Tex jämfört när jag säljer timmar som konsult, jag har tex ett avtal som säger att jag får fakturera 2 gånger per år, de timmar som är utförda innan fakturering är ingen fodran. På samma sätt borde en "ofakturerad" affiliate intäkt fungera. Detta bygger på att en fodran endast kan uppstå när båda parter har godkänt "fakturering".
Citat:
Har du tjänat 100 kr i januari, fått det godkänt 1 mars (inkomst) och sen får en utbetalning i mitten av mars så är intäkten för januari fortfarande 100 kr.
|
Detta är väl i praktiken omöjligt att veta och utföra. Det är möjligt att jag kan få fram denna information på tex Tradedoubler, men att behöva ha koll på när en fodran uppstår känns som ett helvetiskt arbete.

Eller?