|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag har haft liknande problem vid några tillfällen med kunder som beställer visitkort men ångrar sig på vägen. Jag har blundat i början men med en djupare diskussion med andra företag och kollegor bestämde jag mig att vara hårdare på det. Vi bjuder våra kunder på design, när de fullföljer sin beställning, hoppar man av så får man betala för en påbörjad timme enligt prislista. Jag löste det så att jag fakturerar det, sedan vid senare beställning av samma produkt, drar av det på fakturan.
Några blir förbannade, andra förstår. Men som företagare kan man inte jobba gratis och en anna entrerenör förstår det, den som inte gör det vill man ändå inte ha som kund.
Våga ta betalt för din tid och din kunskap, det är mitt råd. Skaffa bra inkasso samarbete så att du inte står ensam när fakturan inte betalas.
Man ska göra det man är bra på, och ofta är man inte bra på att få betalt av folk som slänger påminnelsen såvida man inte har en upplöljning på det.
För att svara på din fråga, du skall fakturera kunden för din tid och dina utlägg. Sedan får du gärna betala tillbaka eller bjuda på något om hon skulle välja att anlita dig igen.
|