Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Hela den här diskussionen (PHP vs. något annat språk) känns ungefär lika givande som de ändlösa diskussionerna "Linux vs Windows" eller "PC vs MAC" där de finns lite för många fanatiker för att de ska vara sunt..
|
Ja dessa diskussioner tenderar ju att återkomma med jämna mellanrum, men man får se dessa diskussioner som ett sätt att lära sig något, så de kan ändå vara givande på det viset..
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
(OT: Min åsikt om PHP:
PHP _är_ ett kasst språk. Jag har själv roat mig med att knacka i det. Det är inte vackert. Det är inte strukturerat. Det är inte genomtänkt. Det är en enda röra. Visst, det går att skriva kod i det med, men det finns många språk som är bättre, oavsett licensform, kompilerat/interpreterat, hårt typat/löst typat osv. osv. (Sedan ska väl tilläggas att PHP har börjat skärpa till sig, men det går långsamt..) Visst, man får väldigt gärna tycka att PHP är världens bästa språk, men det är inte någon självklarhet direkt, det finns många, många språk som är betydligt mer genomtänka än PHP..
|
Problemet i dessa diskussioner är att man inte helt klart fastställt vilket "perspektiv" man diskuterar utifrån. Är PHP kasst om man ser till oop och strukturfrågor som avsaknad av Namespaces,typning m.m ? Ja det är inte lika "moget" som andra språk och utvecklas relativt långsamt. Samtidigt är flexibiliteten stor och inlärningskurvan är låg.
De funktioner som finns i PHP fungerar i många fall som "wrappers", ta tex funktionen "mysql_query()", i vissa .NET projekt jag sett har man gjort statiska funktioner för att abstrahera bort komplexiteten i ADO.net, tex en funktion som "DB.query()". I princip är det då samma sak som en php funktion.
Är PHP kasst utifrån ett mer pragmatiskt perspektiv? Nej, definitivt inte. Som en annan talare påpekade så tenderar det att bli snabbare och billigare utveckling i många situationer. Utvecklarcommunityn för php är enorm, minst sagt, och tillgången till utvecklare hög, detta är också frågor som ska beaktas när man "väljer" språk och plattform.