Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-06, 13:59 #10
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Det hela beror ju lite på hur mycket du tror på idéen och om du har för avsikt att jobba åtminstone ett år eller mer kvar där du är, annars tycker jag du ska säga nej till delägare och isåfall skaffa en annan kompanjon som är med, men helt på dina villkor. Om designen och planeringen är skapad hemifrån på fritiden, så kan ju din arbetsgivare inte ha rätten att äga något. Men 50-50 känns på tok för mycket rent spontant. Men det beror ju även på hur mycket tid du kan lägga på kvällarna, själv jobbade jag heltid på företag när jag själv började och jobbade i snitt 3-4 timmar per dag efter jobbet, under flera års tid, visst, det är otroligt hårt, men som entreprenör av den seriösa sorten måste man ge precis allt.
Jag har absolut planerat att arbeta här mer än 1 år fram. Jag är ung, har jobbat som frilansare tidigare men jag trivs bra på denna arbetsplats och det är skönt att ha något stabilt istället som frilansare leva på olika lön från månad till månad. Denna arbetsplats ger riktigt bra utvecklingsmöjligheter för mig.

Ja designen och planeringen är skapad hemifrån, så hittills äger han ingenting. Men om vi skulle börja arbeta med detta på arbetstid det är ju DÅ en del av äganderätten antagligen skulle bli hans. Om 50-50 är "på tok för mycket", vad är då rimligt? Det är ju ändå som tidigare person skrev han som står för pengarna om arbetet utförs på arbetstid. Med en ordentlig planering uppskattar jag att det skulle ta 1 månad att utveckla allting så det är inga enorma summor men ändå.

Jag har även funderat på att skapa projektet själv men föreslå någon idé om hur man ska lösa hela grejen med att han vill locka kunderna för denna tjänst till HANS företag. T ex att jag äger hela tjänsten men han har rätt att ta del av kunderna genom reklam eller mailutskick. Får fundera igenom det men låter det realistiskt? Det var ju kopplingen mellan tjänsten -> byrån som han framförallt var intresserad av.

Då skulle jag alltså kunna utföra utvecklingen själv men få hjälp av hans formgivarkunskaper för artikelbilder, ikoner samt få hjälp av hans nätverk, kontakter och hostingmöjligheter.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat