Ämne: Egna kläder
Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-05, 03:50 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag har en nära vän som precis är i färd med att lansera sitt eget jeansmärke. Han började med att kontakta Exportrådet. Tror det kostar 100 000 kr att få deras hjälp, men hälften är subventionerat av staten. Du betalar alltså bara 50 000 kr och det är avdragsgillt.

Min vän var mycket nöjd med deras service. Ukraina var det landet som visade sig mest lämpligt för ändamålet. Exportrådet letade reda på ett tiotal fabriker som var intresserade av att ta in nya kunder som endast efterfrågade små kvantiteter till att början med. Därefter åkte han ner och träffade fabrikerna tillsammans med Exportrådet. I samråd med Exportrådet och en fabrik så valde de sedan leverantör av tyg och ett tvätteri. Exportrådet hjälpte även till att hitta en designer som kunde rita olika modeller.

Kontentan blev att han nu kommer att tillverka jeans av samma tyg som Diesel använder och fixa tvätten i samma tvätteri som Wrangler använder.

Till att början med så tyckte jag att 50 000 kr lät mycket. Med med tanke på hur många arbetstimmar och hur mycket hjälp han har fått, så blev det riktigt billigt. Hade han gjort allting själv så hade det förmodligen tagit honom över ett år att leta sig fram.

Värderar man tid lägre än pengar, eller om man har ett mycket begränsat startkapital, så skulle jag tro att alibaba.com är första stället att börja på.

Senast redigerad av Gustav den 2009-11-05 klockan 03:52
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat