Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-03, 18:34 #4
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Tvärtom så har frameworks i princip ALLTID en viktig nackdel nämligen att prestandan blir sämre. Vad gäller php så använder jag aldrig sådana och det gör man normalt sett aldrig när det handlar om sajter med tung trafik.
Det stämmer men stämmer ändå inte riktigt. Jag har varit med i ett projekt där Codeigniter är grunden för en webbplats med ca 2 miljoner unika besökare i månaden. Detta är också en ganska tekniskt avancerad webbplats med mycket data, integration och mycket grafik. Större aktörer som Yahoo, Google mfl använder och utvecklar ofta egna ramverk som passar just dem.

Just nu jobbar jag mycket i Zend Framework. Där kan man verkligen kollra bort sig både prestandamässigt och i massor av lite för "fin" objektorientering. Men det är ändå något som ger struktur och massor av funktionalitet som frigör tid som bättre spenderas på kärnlogik.

Så man ska använda rätt saker. När något ser ut att kunna bli ett prestandaproblem bygger man om och specialanpassar. Innan man ser något sådant är det onödigt att lägga tid på att skapa egen struktur eller bygga saker som redan finns. Vissa delar i ramverk kan till och med hjälpa dig undvika prestandafällor iom bra implementationer av cachning.

Så även om jag själv mest använder Zend Framework för tillfället skulle jag råda den som vill använda ett PHP-ramverk men ändå bygga det mesta själv att använda Codeigniter och hålla sig till dess MVC-struktur samt deras active record för databasåtkomst.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat