Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-02, 17:05 #70
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det var väl dagens dummaste kommentar; "Skalbarhet har inget med teknikvalet att göra!", MY GOD, vet du vad du pratar om över huvud taget???
Du måste förstå vad jag lägger i begreppet. Du kan bygga en web i vilket språk/teknik som helst, och det kan vara relativt "enkelt", eller så svårt till den grad att man måste skriva om hela webben, för att kunna hantera mer trafik eller data. Det är skalbarhet för mig.
Frågaställningar är tex (av ett flertal andra som inte nämns här)
- Hur hanterar man statiska filer, i ett CDN eller dedikerade filservar för att hantera dessa
- Hur hanterar man replikering av data i databasen, för att kunna köra flera DB servrar..
- Hur ska man hantera lastbalansering mellan olika webbservrar
- Stategier för cachning
- Hur hantera sessioner över flera webbservrar
m.m, m.m

Dessa frågor innefattar såklart teknikval eller produktval ..men..
du kan köra MySQL, Postgres eller SQl server, eller php .asp.net eller Java, det är skit i samma egentligen ur skalbarhetsperspektiv, frågan är i sig en arkitekturfråga.
Det är ju solklart.
Och såklart man kan kanske kommer fram till att .net eller php eller nåt..är bäst i den specifika situationen.
Självklart, du kan inte köra tex en MS Access databas, men jag förutsätter att frågan "teknikval" inte handlar om det..
Man kan argumentera för att LAMP lösningar är enklare att göra skalbara..men lets not go there
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat