Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-29, 02:48 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av dotvoid Visa inlägg
Jag håller inte med alls. Jag håller med om att kvalitet är något som måste vara med hela vägen. Testningen är definitivt en oerhört viktig del i kvalitetsarbetet. Jag håller absolut inte med om att kvalitet kräver hård typning, kompilering eller objektorientering. Jag håller med om att det finns fördelar i många situationer.

Vad jag menar med att man inte kan "testa fram kvalitet" är att:

Citat:
- Det går inte att testa fram kvalitet i en applikation som i grunden har en bristfällig design, eller bristfällig utvecklings-/produktionsmiljö.
Testning är givetvis OEHÖRT viktigt för att säkerställa den PLANERADE kvaliten. Men om man inte planerar för en viss kvalitet så kan inte testningen lösa det problemet. Testningen kan två saker:

- Dels verifiera att den planerade kvaliteten blir den leverade kvaliteten
- I begränsad omfattning upptäcka vissa oönskade sidoeffekter som man inte tänkt på

Problemet med testningen är att den kan aldrig höja systemets kvalitet över den nivå som systemet är planerat och designat för. För att uppnå en bättre kvalitet måte man helt enkelt gå tillbaks till ritbordet och göra om designen. I vissa fall måste man gå tillbaks så långt som till kraven.

I vissa fall till och med designa om verksamheten i sig eftersom man hittat brister i den grundläggande verksamheten. Då kan inget system i världen rädda den verksamheten hur väldesignat det än är.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat