Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Jag har en konkurrent/kollega som hade revision och där Skatteverket anmärkte på att han hade bruten nummerföljd på sina ordernummer. Det blev dock inget påföljd, mer än att han blev ombedd att fixa till det i framtiden.
Själv har jag obruten nummerföljd. Jag nollar alla avbrutna kortbetalningar där ett ordernummer skapas redan innan kunden har betalat. Men jag har svårt att tro att det egentligen är nödvändigt. Det beror som sagt på vem man frågar. Även jag har fått lite olika svar och valde att ta det säkra för det osäkra. Enkelt för mig som kör mitt eget system där jag kan bygga ut funktionaliteten själv. Men kanske inte lika lätt om man har köpt eller hyr en e-butik.
|
Det är helt enkelt så som Webbot och SSol skrev att ordernummer juridiskt i stort helt sett saknar betydelse. Det finns vissa undantag där det gäller beställning i annans namn och likna nde rent brottsliga saker, men det är en helt annan fråga...
Fakturanummer och kvittonummer har en viktig betydelse för att identifiera en faktura/kvitto men det finns inte heller något krav på att de ska vara i nummerföljd.
Du kan ta fram helt slumpmässiga identiteter för varje faktura/kvitto.
Order/ordernumemr är aldrig en verifikation, inte heller beställning/beställnngsnummer. Du kan heller aldrig förvänta dig att få betalt för en orderbegräftelse eller beställningsbekräftelse. För att förvänta dig betalt måste du utfärda en faktura. När du väl fått betalt måst edu utfärda ett kvitto eller kontantafaktura/kontantnota som bekräftelse på att du mottagit betalningen.
Faktura/Kvitto har speciell betydelse i lagstiftningen och skall kunna identifieras helt unikt. Avi är en sak som är frivillig att betala och kan aldrig skickas till kronkalle för indrivning, men avinummer bör användas för när den blir betald måste den kunna identifieras unikt likställt med kvitto/faktura.