Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
I avsaknad av bättrre begrepp så använder jag begreppet "Prpofessionell" resp "icke-professionell"-applikation i bemärkelsen "kvalitet", "skalbarhet", "integration", "transparens", "säkerhet", "förvaltningsbarhet", i just detta resonemang, rätt eller fel, men det är oftast ganska grundläggande krav på applikationer i de projekt jag jobbat med. Det är liksom implicita krav (BIASS) eller underförstådda krav som är så självklara att man i de sammanhangen inte ens diskuterar dem. Därav begreppet "professionella" v.s. "icke-professionella".
Jag ville lyfta fram:
- Hård typning
- Kompilering
- Objektorientering
Som viktiga begrepp för att höja elelr säkerställa kvaliten i applikationerna. Dit hör givetvis även en genomtänkt metodik.
"Kvalitet" kan inte "testas"-fram i en applikation.
Begreppet "kvalitet" måste vara med redan från krav, alanys och design. Sedan är begreppen "Hård typning, Kompilering och Objektorientering" en del av kvalitetsprocessen vid kodningengsprocessen.
...
|
Jag har svårt att se bra argument för detta, dvs att "Hård typning" och "Kompilering"
har något med de kvalitetsaspekter du lyfter fram..man måste se till sammanhanget vilken typ av applikation man utvecklar..
Har det något att att göra med "skalbarhet"..? Nej, varför skulle det det? Skalbarhet är oberoende av teknikvalet i sig.
"Kvalitet" ett väldigt otydligt begrepp i sig, vad menar man, att det skulle vara färre "buggar"
i hårt typade kompilerade program? De buggar som är svåra och dyra att lösa har inget att göra med kod som inte kompilerar eller "datatyp" relaterade buggar ..
Den i särklass viktigaste kvalitetsfaktorn är ofta "väldesignade" program dvs genomtänkt skiktning av en applikation i olika lager och korrekt användande av objekt orienterade principer för att hantera affärslogiken ..det löser ofta per automatik dessa punkter:
"kvalitet", "skalbarhet", "integration", "transparens", "säkerhet", "förvaltningsbarhet"...