Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-26, 12:40 #2
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag ville lyfta fram:

- Hård typning
- Kompilering
- Objektorientering

Som viktiga begrepp för att höja elelr säkerställa kvaliten i applikationerna. Dit hör givetvis även en genomtänkt metodik.

"Kvalitet" kan inte "testas"-fram i en applikation.
Jag håller inte med alls. Jag håller med om att kvalitet är något som måste vara med hela vägen. Testningen är definitivt en oerhört viktig del i kvalitetsarbetet. Jag håller absolut inte med om att kvalitet kräver hård typning, kompilering eller objektorientering. Jag håller med om att det finns fördelar i många situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag var noga med att INTE driva det här som något relionskrig om programspråk utan betonar vikten att använda sakliga argument för olika kvalitativa egenskaper på valet av utvecklingsmiljö.
Bra. För jag gillar ju inte sånt Jag har jobbat med (programmerat både systemen i sig och integration) av ekonomi- och logistiksystem som används av riktigt stora företag (Campbells Soup, Kelloggs, Telenor, Vodafone, etc) byggda i skittråkiga uråldiga språk/verktyg som definitivt hör en annan tidsålder till enligt mig. Lustigt nog skapar utvecklare funktionalitet i en fantastisk hastighet med mycket hög kvalitet mha dessa språk. Jag har sett stora konsultföretag försöka ersätta dessa system med moderna objektorienterade fina blanka bling-bling-system och misslyckas fatalt. Det beror på att språken och verktygen är skapade för ett syfte.

Detsamma med PHP. PHP skapades för ett visst syfte och passar alls inte överallt. Det finns ett visst bagage som är mindre smickrande men erfarna programmerare undviker allt detta vilket oerfarna inte gör. Vad gäller .NET har jag i de miljöer jag rör mig inte ännu sett ett bra exempel. Därför kan jag inte säga något om .NET oavsett det rör sig om C# eller annat språk.

Det är alltså inte språket i sig som löser problem. Det är personer, metodik och hur man använder sig av språket och verktygen kring det. Jag tror (hoppas) egentligen att vi är rätt överens där. Dessutom har jag nog aldrig sett ett seriöst (professionellt?) system som inte över tid byggs upp av många olika delar i olika språk. Få system kan förbli isolerade.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat