Citat:
Ursprungligen postat av cyner
Vad är en professionell applikation? Jag har varit med och utvecklat journalsystem för sjukvård i ett dynamiskt typat språk. Detta används i nästan hela Stockholms landsting.
Några fler motexempel:
- Vårt PPM-system där miljoner svenskar väljer fonder för sin pension, skrevs i Perl (dynamiskt typat).
- Facebook och Wikipedia har byggts med PHP (dynamiskt typat).
- YouTube är byggt med Python (dynamiskt typat), som används mycket av Google internt.
- Hulu och Twitter körs med Ruby on Rails (dynamiskt typat).
- Språket Erlang (dynamiskt typat) togs fram av Ericsson just för att vara felsäkert, köra i realtid och vara igång dygnet runt.
|
Jag skulle iofs starkt överväga att inte använda tex ett landsting som kvalitetsmåttstock för hur en säljare har säljt in en teknik till en ovan it-beställare (eller snarare en beställare som inte behövt ha denna detaljerade kontroll). För att något används betyder det inte att det är "bäst".
Jag tycker det är bättre att mina högst mänskliga förmåga att göra fel upptäcks vid kompilering (statisk) än att man måste lägga mer tid på tester alt. att slutanvändarna hittar och rapporterar in uppenbart kodslarv vid körning av kod (dynamisk).
[edit: syftningsfel]