Jag kan bara inte låta ConnyWesths kommentarer om "otypade" språk passera... Även om tråden handlar om PHP.
För det första är språk inte otypade, utan dynamiskt eller statiskt typade, samt starkt eller svagt typade. Ex. är C statiskt och svagt typat, men PHP är dynamiskt och svagt typat.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Man använder normalt inte otypade språk för professionella applikationer.
|
Vad är en professionell applikation? Jag har varit med och utvecklat journalsystem för sjukvård i ett dynamiskt typat språk. Detta används i nästan hela Stockholms landsting.
Några fler motexempel:
- Vårt PPM-system där miljoner svenskar väljer fonder för sin pension, skrevs i Perl (dynamiskt typat).
- Facebook och Wikipedia har byggts med PHP (dynamiskt typat).
- YouTube är byggt med Python (dynamiskt typat), som används mycket av Google internt.
- Hulu och Twitter körs med Ruby on Rails (dynamiskt typat).
- Språket Erlang (dynamiskt typat) togs fram av Ericsson just för att vara felsäkert, köra i realtid och vara igång dygnet runt.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Om jag inte minns helt fel så var det inte så länge ´sedan som just PHP inte ens var objektbaserat, man fick göra en massa trix för att få till en del griundlägghande objektorienterade egenskaper, ungefär som structar med pekare på funktioner i ANSI C, fast man var inne och mekade med odokumenterade luckor i PHP. Men PHP utvecklas väl oxo till det bättre hoppas jag.
|
Jag håller med om att PHP var ett leksaksspråk i mitten av 90-talet. Men det var ju fem år sedan PHP 5 lanserades, och därmed skulle jag våga påstå att PHP har vuxit upp ordentligt.
(Mitt svar på den ursprungliga frågan är alltså: Jag använder PHP. Därför att det finns otroligt mycket dokumentation, diskussionsforum och många att ställa frågor till. Jag känner bara två som utvecklar i ASP.NET, och ingen av dem gör det professionellt.)