Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-23, 10:05 #16
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Nerox Visa inlägg
PHP eller Fast CGI i C..
Jag rör inget med .NET då jag anser att det är buggigt sammt slöare. Ta tex. C#.net som många gillar av anledningen att det är lätt att lära sig. Men vad händer om det är en bugg i .NET module ni använder, då spelar ju inte din kod något roll i slutändan ändå för att grunden är skit. Visst det har massa färdiga grejer som jag kan förstå att vissa gillar.. Men jag har hellre kontroll över koden än ett projekt som går snabbt att koda.


.NET som jag ser det
1, Hämta alla funktioner du vill ha
2, Skapa några variable
3, Kör funktionerna i den ordningen du vill ha dom
4, Kompilera ditt slöa program
.NET är inte buggigt, väldigt sällan man stöter på en bugg, det är mycket välgjort och genomtänkt..
Det är inte heller slöare, koden är förkompilerad till skillnad från PHP där koden kompileras vid varje request..

Citat:
Helt klart ASP.NET, jag har testat PHP men det är helt otypat (otypat=massor av buggar och logiska fel som slinker igenom OCH betydligt sämre prestanda).
otypat innebär ju inte att det blir fler buggar..men annorlunda buggar..
Buggar och tex prestandaproblem i ASP.NET brukar enligt min erfarenhet vara svårare att felsöka och lösa,trots debug möjligheter i .net. Det beror på att komplexiteten i .NET framework eller ASP.NET är relativt hög och att utvecklaren lätt kan missförstå hur kontroller m.m ska användas

Detta med prestanda mellan .net, php, java m.m. Min uppfattning är att det inte är intressant att jämföra hur många millisekunder en viss sida eller funktion tar att exekvera.
I dessa tester kommer alltid förkompilerade språk att "vinna", tex .net mot php.
Men, en användare uppfattar inte 20 millisekunders skillnad, det som är intressant kring prestanda är ju hur användaren uppfattar svarstiderna i ett system. Då är det andra faktorer som avgör hur lång tid en funktion eller sida tar att leverera ett resultat för användaren,
oftast är det databasfrågor som tar tid eller kanske nätverkslagg eller enorma javascript som orsakar seghet på klientsidan. Eller att cachning saknas..
Det viktiga är även skalbarhet, och då är inte tekniken i sig vidare intressant, man måste bygga system som enkelt kan byggas ut, tex köra på flera databasservers eller webbservers för att hantera ökad trafik. Detta kan göras oavsett .net /php / java /python mfl..förmodligen är Open Source billigare än Microsoft tekniker rent mjukvarumässigt, sen är frågan om utvecklingstiden, som är den stora kostnaden, skiljer sig mellan ett LAMP alternativ eller .net/java alternativ. Generellt verkar de flesta web 2.0 siter köra php/mysql och det är nog för att i praktiken är det ofta ett billigare alternativ
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat