Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-15, 22:42 #9
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Åt andra sidan är priset fortfarande högt på dom tjänsterna, om man kollar på EC2 så är det dyrare än prestandan på en dedikerad server / egen server.

En koll på trafiken, så är första nivå 0.17$ per GB, en snabb växling i från idag till SEK så blir det 1.14 SEK per GB. Alltså 365 per Mbit.
Jag fattar inte riktigt hur du räknar nu.. Hur får du 1GB för 1.14 SEK att bli 1Mbit för 365 SEK? Iallafall, på den gigabyten bör du kunna trycka in över 1000 besökare räknat på 1MB sidinnehåll. Snittar du då 100k unika besökare per dag blir månadskostnaden $243 vilket inte är speciellt mycket pengar.

Citat:
Molnet som tjänst är inte dåligt, samt är bra om du vill kunna växa smidigt. Men du får inte glömma att du inte får förväxla molnet som en managed tjänst. Du måste ändå ha kunskapar om att ta hand om din instans alla fall.
Google App Engine är en sådan managed tjänst. Förvisso fortfarande i beta och stundtals ganska skakig, men om några månader säkert något att satsa på.
Citat:
Men att det skulle bli billigare är jag mycket tveksam till, säkert dyrare i slutändan. Det jag kan gissa kan spara pengar är stora företag med stor o rörig infrastruktur.
Jag tror det beror på hur man räknar. Amazons minsta variant är Intel(R) Xeon(R) CPU E5430 @ 2.66GHz med 1,7 GB RAM och 160 GB HDD. Kostar cirka $80/mån utan abonnemang. Det är dyrt men meningslöst att jämföra den siffran mot andra providers eftersom de alltid kräver tre månaders uppsägningstid osv.

Med en reserverad instans och ett års avtalstid blir månadskostnaden $48. Om man reserverar i tre år $19.5/mån. De priserna tror jag inte någon provider är i närheten av.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat