Citat:
Ursprungligen postat av mervinst
varför är dom så emot API?
vill dom synas mer och därför vill att alla måste gå igenom deras sida?
även om de inte säger det så kan jag inte säga att andra anledningar är mer än bortförklaringar.
för dom som säljer så ser det bättre ut att betalning görs via säljarens site och inte via en 3e part.
|
Kortföretagen vill öka säkerheten, säger de. Du måste snart vara certifierad för att ens få skicka krypterad kortinformation via din server. Certifieringen som sådan är inte enbart en blankett att fylla i och lite tekniska krav att uppfylla. Som jag förstod det så skulle de intervjua alla anställda på företaget och göra rigorösa kontroller av allting. Dyrt skulle det bli också.
Många e-handlare (inklusive jag) är naturligtvis skitsura. Särskilt som de flesta hostade lösningarna fungerar så mycket sämre. För att inte tala om 3d-secure som hittills varit rena katastrofen. Den enda förhoppningen jag har är att folk vänjer sig vid att de måste slutföra betalningen hos tredje part. Men det försvårar naturligtvis i alla fall. Nu räcker det inte med att kunden har förtroende för ditt företag, utan du måste även bygga förtroende för betalväxeln.
Jag använder idag Dibs och där kan jag själv anpassa utseendet på sidan där kunden slutför köpet. Men urlén i webbläsaren ser fortfarande ut så här:
hxxps://payment.architrade.com/paymentweb/start.action
Svensson har naturligtvis inte en aning om vad architrade är för någonting eller om man kan lita på det.