Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-15, 15:25 #2
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Undoredoo Visa inlägg
I sann off-topic-anda slänger jag in en fråga angående badrumsrenovering.

Fick precis en offert som landade på 114 000 kr för ett badrum på 3-4 kvm. Vi ska inte göra något jättefancy. Riva ut gammalt, in med nytt. Inte flytta brunnar eller bila in rör i väggar eller några andra större äventyr.

Totalen är fördelad på 35 000 kr materialkostnad (ej inredning och kakel) och 79 000 kr arbetskostnad. Jobbet beräknas ta 3-4 veckor. Om han jobbar 8 timmar varje dag i 4 veckor (vilket han ju så klart inte kommer att göra) så blir det en timpenning på ca 500 kr. I praktiken blir ju timpenningen högre än så.

Låter detta som en rimlig kostnad?

Googlade runt lite och folk ger sig ju tydligen på att göra liknande jobb själva för en totalkostnad på ca 50-60 000 kr, men det är inte ett alternativ för oss. Av flera anledningar. Verkar som att de flesta hantverkare offererar från 100 000 kr och uppåt. Så jag kanske redan har besvarat min egen fråga...
Om du anlitar denna person för 114k så har du blivit grundlurad. Jag har renoverat om 2 toaletter i 2 olika lägenheter tidigare och betalat bra bit under 70k. Om jag vore du skulle jag hellre anlita en person från utlandet som kommer och gör detta åt dig, blir billigare och snabbare. Polacker är sjukt duktiga. Även om lönerna gått upp kraftigt så är det inga problem.

3-4 kvm är jättelitet....

WN rekommenderar... http://www.hus.se/forum/f30.html

Senast redigerad av Johan H den 2009-10-15 klockan 15:35
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat