Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Är MySQL flaskhalsen på din sida så bör du nog se över dina frågor till MySQL.
Att lagra något sånt här i sessionen anser jag onödigt. Sessioner lagras som standard på disk, och disken är oftast en större flaskhals än MySQL, eftersom MySQL lagrar oftast i minnet.
|
Har inga flaskhalsar alls ännu, detta är snarare tänkt i ett förebyggande syfte.
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne
Så länge du inte har bevisat för dig själv att optimeringen har en mätbar effekt och att den verkligen behövs är det bara onödigt. Om du kommer fram till att du behöver cachning, kolla på memcached som är en mer holistisk och robust lösning än att handknacka en egen specialcache.
|
memcached måste installeras på servern va? Min lösning måste vara flexibel och fungera på alla webbhotell.
Citat:
Ursprungligen postat av najk
Hur ofta ändras menyn? Är menyn individuellt anpassad?
Min tanke är att det räcker med en menycache för alla användare, istället för att varje session ska ha sin meny.
|
Menyn ändras lite då och då, än så länge är menyn inte special anpassad för användarna, men kan vara något för framtiden. Men menyn bör i alla fall laddas in varje gång en användare besöker sidan. Men lär inte behöva laddas in för varje sida som laddas in.
Ett helt annat alternativ skulle, så länge menyn inte anpassas efter besökaren vara att skapa en statisk html-fil varje gång menyn ändras. Detta kräver dock att man skriver och skapar en fil varje gång menyn ändras.
Tack för tankarna!