Visa ett inlägg
Oläst 2009-10-12, 00:13 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag ler lite när jag läser det här. Till att börja med är jag mer benägen att tro på Xamda som har utbildning och erfarenhet i det han skriver om.

Dessutom är du inte alls skyldig att ha ett giltigt körkort med dig. När du framför fordon där framförandet kräver körkort behöver du kunna identifiera dig. Du behöver inte ha med dig körkortet. Du behöver inte ens ha ett fysiskt körkort; exempelvis får du ett intyg om godkänt förarprov som gäller ett tag från provtillfället i väntan på att ett körkort ska utfärdas och skickas hem till dig.

Polisen har inga problem att verifiera din behörighet att framföra olika fordon om du har möjlighet att legitimera dig, exempelvis med ID-kort eller pass.

Att man måste ha giltigt "körkort" eller "...bevis på att körkort utfärdats..." när man kör bil, få ju varje person lära sig när man tar körkort.... Det räcker inte alls med att bara ha ett ID-kort med sig. Däremot kan en enskild polisman vara "snäll" och låta det passera, men enligt lag så måste det vara med, det fick i alla fall jag lära mig de tre gånger jag tagit körkort MC, Bil respektive Buss. Dvs jag har även utbildning på det området, samt att jag har haft körkort sedan 1981 MC, 1984 Bil och 1989 Buss. Vidare har jag kört buss på deltid mellan 1989 och 1996, så nog har jag erfarenhet oxo.

Resten är bara att läsa innantill...

Enligt körkortslagen 1998:488 (http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19980488.htm)
Citat:
2 kap 1 § - ... får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet
1 § /Träder i kraft I:2009-10-01/ Personbil, lastbil, buss, motorcykel, moped klass I, terrängvagn och motorredskap klass I får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet. Har släpfordon kopplats till en bil ska föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet. Lag (2009:189).
För övningskörning gäller bestämmelserna i 4 kap.
Citat:
3 kap 15 § - Skyldighet att medföra körkort
Ändrad 2001-07-03 gm SFS 2001:571, ikraft 2001-10-01
Ändrad 2009-03-24 gm SFS 2009:189, ikraft 2009-04-01, överg.best.
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-12 klockan 03:41
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat